Att vara konsult

Konsultrollen innebär ökad frihet, varierande arbetsuppgifter och möjligheten
att utveckla nya tankemönster i de olika miljöerna. Här nedan har vi sammanställt
några av de punkter som vi tror svarar på några av de frågor du har!

Fördelar med att vara konsult:

  • Varje arbetsplats är unik och ger olika insikter. Det kan gälla nya arbetsmetoder,
    annorlunda arbetssätt eller nya organisatoriska och administrativt rutiner.
  • Du får möjlighet att bygga upp ett stort personligt nätverk.
  • Du får möjlighet att testa dig själv ute på arbetsplatserna. De olika
    arbetsplatsernas sätt att arbeta bidrar till stor personlig
    och professionell stimulans och utveckling.
  • I konsultrollen ingår att utveckla en egen stil/metod.

Vad innebär konsultrollen?

  • Varje arbetsplats har olika regionala och geografiska förutsättningar
    och styrs av olika politiska agendor. Som konsult kommer du att möta många
    olika verkligheter att vara konsult i.
  • I konsultrollen ingår det att kunna anpassa sig till nya arbetsplatser och
    det rådande arbetsklimatet.
  • Som konsult är det viktigt att ha lätt för att komma in i en arbetsgrupp. Det innebär
    att du tillåts att ta plats genom din kompetens och din erfarenhet och du håller dig
    utanför interna angelägenheter på arbetsplatsen.
  • I konsultrollen ingår många olika arbetsuppgifter vilket kan ses som daglig
    kompetensutveckling.
  • Inkörningsperioden som konsult är relativt kort. Våra uppdragsgivare
    vill ofta ha en konsult som kan sätta i gång med en gång.
  • Det är en fördel om konsulten är flexibel, lyhörd och kan ta seden dit den kommer.
  • Hur väl konsultens plats definieras i organisationsstrukturen desto lättare är det att arbeta.
    Exempelvis kan en konsult hamna i en roll mellan chefer och handläggare.
  • Om det pågår konflikter på arbetsplatsen, bör konsulten hålla sig utanför dessa.
  • En konsult har mycket att vinna på att vara lösningsorienterad och att kunna
    hämta in kunskap på ett effektivt sätt.