Vi frågade en CareOnDemand konsult, hur hon tänker i samtal med klient. Det viktigaste enligt henne är att inte gå in i en maktkamp.
1 Ha syftet och målet med samtalet klart för dig.
2 Låt det första mötet vara ett lära-känna-möte. En bra inledning kan vara ”här inne vill jag att det ska vara högt i tak, du får säga vad du vill men du får inte hota eller slå mig.” Det är ett avväpnande sätt som ofta får klienten att skratta och spänna av.
3 Möt känslan hos klienten i de första mötena. Det går ofta inte att komma med fakta om inte klienten är där ännu. På så sätt undviker du maktkampen.
4 Försök få till ett samarbete genom att bekräfta och lära känna klienten.
5 Gå inte in i negativa diskussioner. Säg istället gärna ”om det är nu är så här vad gör vi då?”
6 Älta inte det som har varit.
7 Förmedla att du gör ditt bästa inom de ramar som samhället har satt upp.
8 Bygg förtroende genom att säg till klienten att du är anträffbar om det är något. På så sätt fördelar du också ansvaret.
Mer om CareOn
Om oss
Vi erbjuder kompetenta konsulter inom socialförvaltning , vård och omsorg. Sedan grundandet 2000 drivs vi av en tydlig vision: att göra positiv skillnad, varje dag. Läs mer om oss
Arbeta med oss
Vi vill att alla våra medarbetare och konsulter ska trivas och må bra på jobbet. Hos oss får du rätt förutsättningar för att kunna göra skillnad – på riktigt. Skicka din ansökan idag
Våra tjänster
Behöver du förstärka eller utveckla din verksamhet inom socialförvaltning , vård och omsorg – eller kanske både och? Vi erbjuder rätt kompetens till rätt arbetsplats. Läs mer om våra tjänster