Konsultrollen innebär ökad frihet, varierande arbetsuppgifter och möjligheten att utveckla nya tankemönster i de olika miljöerna. Här nedan har vi sammanställt några av de punkter som vi tror svarar på några av de frågor du har!
Fördelar med att vara konsult:
- Varje arbetsplats är unik och ger olika insikter. Det kan gälla nya arbetsmetoder,
annorlunda arbetssätt eller nya organisatoriska och administrativt rutiner. - Du får möjlighet att bygga upp ett stort personligt nätverk.
- Du får möjlighet att testa dig själv ute på arbetsplatserna. De olika
arbetsplatsernas sätt att arbeta bidrar till stor personlig
och professionell stimulans och utveckling. - I konsultrollen ingår att utveckla en egen stil/metod.
Vad innebär konsultrollen?
- Varje arbetsplats har olika regionala och geografiska förutsättningar
och styrs av olika politiska agendor. Som konsult kommer du att möta många
olika verkligheter att vara konsult i. - I konsultrollen ingår det att kunna anpassa sig till nya arbetsplatser och
det rådande arbetsklimatet. - Som konsult är det viktigt att ha lätt för att komma in i en arbetsgrupp. Det innebär
att du tillåts att ta plats genom din kompetens och din erfarenhet och du håller dig
utanför interna angelägenheter på arbetsplatsen. - I konsultrollen ingår många olika arbetsuppgifter vilket kan ses som daglig
kompetensutveckling. - Inkörningsperioden som konsult är relativt kort. Våra uppdragsgivare
vill ofta ha en konsult som kan sätta i gång med en gång. - Det är en fördel om konsulten är flexibel, lyhörd och kan ta seden dit den kommer.
- Hur väl konsultens plats definieras i organisationsstrukturen desto lättare är det att arbeta.
Exempelvis kan en konsult hamna i en roll mellan chefer och handläggare. - Om det pågår konflikter på arbetsplatsen, bör konsulten hålla sig utanför dessa.
- En konsult har mycket att vinna på att vara lösningsorienterad och att kunna
hämta in kunskap på ett effektivt sätt.
Vill du veta mer?
Kontakta oss